Lineárna algebra 1
pre študijný program Aplikovaná informatika
2024/2025 zimný semester
Priebežné hodnotenie Písomka 2 bude 27.11.2024 od 19:00 v miestnostiach AB300, BC300, CD300, DE300 podľa rozpisu.
Z Písomky 2 treba získať aspoň 4 bodíky.
Informačný list
Pozor
Základným zdrojom pre Lineárnu algebru 1 sú prednášky a cvičenia, relevantné časti v odporúčanej literatúre a materiály poskytnuté prostredníctvom MS Teams. Videá a texty sú iba doplnkový zdroj, nie je garantované, že obsahujú všetko a vo vhodnej forme, čo bude požadované pri priebežnom hodnotení a na skúške.
MSTeams
Kód predmetu v MS Teams: 7gxfa4i
Obsah
Polynóm - Euklidov algoritmus
prednáška text: predn2.pdf, strana 5
prednáška video: Polynomy-T5.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 7, príklady 1 - 3
cvicenie video: https://youtu.be/g1Ts8mkvhxs
rozdiely: množina všetkých polynómov nad R v neurčitej x je označená R[x], Euklidov algoritmus
Rozklad polynómu na súčin ireducibilných polynómov
prednáška text: predn2.pdf, strana 5 - 6
prednáška video: Polynomy-T5.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 8, príklady 1, 3
cvicenie video: https://youtu.be/g1Ts8mkvhxs
rozdiely:
Koreň polynómu, rozklad polynómu nad Q, R, C - Hornerova schéma, racionálne korene
prednáška text: predn2.pdf, strany 5 - 7
prednáška video: Polynomy-T5.mp4 a Polynomy2-T6.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 7, príklady 4 - 9
cvicenie video: https://youtu.be/g1Ts8mkvhxs a https://youtu.be/imZ06ZtLT2I
rozdiely:
Racionálny výraz nad R - parciálne zlomky
prednáška text: predn2.pdf, strany 7 - 10
prednáška video: https://youtu.be/QLmW0fyL2qE
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 8, príklady 2
cvicenie video: https://youtu.be/JVQUMDLfb2I
rozdiely: zlomky v rozklade sa nazývajú parciálne zlomky
Vektor, matica - násobenie matíc
prednáška text: predn1.pdf, strany 4 - 6
prednáška video: MaticoveOperacie-T3.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 3, príklady 1, 3 - 4
cvicenie video: https://youtu.be/bzkBJq9Si60
rozdiely: vektor (ak nie je povedané inak) sa zapisuje do stĺpca
Sústava lineárnych rovníc - elementárne riadkové operácie
prednáška text: predn1.pdf, strany 1 - 5
prednáška video: https://youtu.be/FenXSywbHME a MaticoveOperacie-T3.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 1, kapitola 3, príklady 2
cvicenie video: https://youtu.be/c7AvAUdtzjQ a https://youtu.be/bzkBJq9Si60
rozdiely: pri riadkovo ekvivalentných úpravách sa nemôže vynechávať ani nulový riadok, pri riešení SLR sa matica upravuje do redukovaného stupňovitého tvaru, riešenie SLR sa zapisuje do stĺpca
Vektorový podpriestor
prednáška text: predn1.pdf, strany 3 - 4
prednáška video: MaticoveOperacie-T3.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 2
cvicenie video: https://youtu.be/bzkBJq9Si60
rozdiely: vektor (ak nie je povedané inak) sa zapisuje do stĺpca
Determinant matice
prednáška text: predn1.pdf, strany 6 - 8
prednáška video: Determinanty-T4.mp4
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 4, kapitola 6
cvicenie video: https://youtu.be/DjiAkSAr8Ew
rozdiely:
Vektor v Rn - vektorový súčin v R3
prednáška text: predn3.pdf, strany 1 - 2
prednáška video: https://youtu.be/IVk1168K8Sw
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 9
cvicenie video: https://youtu.be/MK84rNgkeA4
rozdiely: vektor sa zapisuje do stĺpca, bod sa zapisuje do stĺpca
Afinný podpriestor v Rn
prednáška text: predn3.pdf, strana 3, geometria.pdf, strany 20 - 22
prednáška video: https://youtu.be/fxvdC7eLeeg a https://youtu.be/scTQgNEmEpA
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 10, príklady 1 - 2
cvicenie video: https://youtu.be/nXFpfNn7Qfs a https://youtu.be/g7m9d-Elkfc
rozdiely:
Prienik, vzájomná poloha afinnych podpriestorov v Rn
prednáška text: predn3.pdf, strana 3, geometria.pdf, strany 22 - 26
prednáška video: https://youtu.be/fxvdC7eLeeg a https://youtu.be/scTQgNEmEpA
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 10, príklady 3 - 4, 6, 8 - 9, 11
cvicenie video: https://youtu.be/nXFpfNn7Qfs a https://youtu.be/g7m9d-Elkfc
rozdiely:
Vzdialenosť, uhol afinných podpriestorov v Rn
prednáška text: predn3.pdf, strana 3, geometria.pdf, strany 26 - 32
prednáška video: https://youtu.be/fxvdC7eLeeg a https://youtu.be/scTQgNEmEpA
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 10, príklady 5, 7, 10, 12 - 15
cvicenie video: https://youtu.be/nXFpfNn7Qfs a https://youtu.be/g7m9d-Elkfc
rozdiely:
Príprava na skúšku
prednáška video: https://youtu.be/VE4qmkBoDSM a https://youtu.be/45K76Vhw9AQ
cvicenie video: https://youtu.be/pikQhATUdzc a https://youtu.be/fIyktGnTKLA
minulé roky: MS Teams\Linearna algebra 1
Chyby
Objavené chyby vo video cvičeniach: chyby.pdf
Literatúra
- P. Zlatoš: Lineárna algebra a geometria, Albert Marenčin PT, Bratislava, 2011.
http://thales.doa.fmph.uniba.sk/zlatos/la/zlatos_LAG.pdf (kniha)
http://thales.doa.fmph.uniba.sk/zlatos/la/LAG_A4.pdf (A4)
T. Katriňák, M. Gavalec, E. Gedeonová, J. Smítal: Algebra a teoretická aritmetika 1, Alfa, Bratislava, 1985 & Univerzita Komenského, Bratislava, 1995 & Univerzita Komenského, Bratislava, 1999.
- M. Hejný, V. Zaťko, P. Kršňák: Geometria 1, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1985.
- M. Zajac: Príklady Lineárna algebra 1.
- M. Zajac: Prednášky Lineárna algebra 1.
- P. Kaprálik: Algebra a geometria.
- Carl D. Meyer: Matrix Analysis and Applied Linear Algebra, SIAM, Philadelphia, 2000.
- J. Galanová a kol.: Lineárna algebra, STU, Bratislava, 2002.
- J. Eliaš, J. Horváth, J. Kajan: Zbierka úloh z vyššej matematiky 1, Alfa, Bratislava, 1979.
- J. M. Kollár: Matematika 1.
Rozvrh
|
Deň |
Od |
Do |
Miestnosť |
Krúžok |
Vyučujúci |
Kontakt |
Prednáška |
Utorok |
10:00 |
11:40 |
DE300 |
1bc_API |
Katarína Hriňáková, Karina Chudá |
|
Cvičenie |
Utorok |
17:00 |
18:40 |
DE150 |
2bc_API/#2 |
Karina Chudá |
|
Cvičenie |
Streda |
13:00 |
14:40 |
B701 |
1bc_API/3 |
Katarína Hriňáková |
|
Cvičenie |
Streda |
13:00 |
14:40 |
C301 |
1bc_API/10 |
Ján Karabáš |
|
Cvičenie |
Streda |
15:00 |
16:40 |
B701 |
1bc_API/5 |
Katarína Hriňáková |
|
Cvičenie |
Streda |
15:00 |
16:40 |
C301 |
1bc_API/9 |
Ján Karabáš |
|
Cvičenie |
Štvrtok |
13:00 |
14:40 |
DE150 |
1bc_API/8 |
Karina Chudá |
|
Cvičenie |
Štvrtok |
15:00 |
16:40 |
DE150 |
1bc_API/11 |
Karina Chudá |
|
Cvičenie |
Štvrtok |
17:00 |
18:40 |
DE150 |
2bc_API/#1 |
Karina Chudá |
|
Cvičenie |
Piatok |
8:00 |
9:40 |
B704 |
1bc_API/4 |
Jana Valigurská |
|
Cvičenie |
Piatok |
9:00 |
10:40 |
B701 |
1bc_API/1 |
Katarína Hriňáková |
|
Cvičenie |
Piatok |
10:00 |
11:40 |
B704 |
1bc_API/6 |
Jana Valigurská |
|
Cvičenie |
Piatok |
11:00 |
12:40 |
B701 |
1bc_API/2 |
Katarína Hriňáková |
|
Cvičenie |
Piatok |
13:00 |
14:40 |
B704 |
1bc_API/7 |
Jana Valigurská |
Nahrádzanie cvičení
|
Pôvodný termín |
Pôvodná miestnosť |
Náhradný termín |
Náhradná miestnosť |
1bc_API/3 |
16.10.2024 13:00-14:40 (streda) |
B701 |
16.10.2024 10:00-11:40 (streda) |
C801 |
1bc_API/5 |
16.10.2024 15:00-16:40 (streda) |
B701 |
16.10.2024 10:00-11:40 (streda) |
C801 |
1bc_API/10 |
16.10.2024 13:00-14:40 (streda) |
C301 |
18.10.2024 10:00-11:40 (piatok) |
E702 |
1bc_API/9 |
16.10.2024 15:00-16:40 (streda) |
C301 |
18.10.2024 10:00-11:40 (piatok) |
E702 |
1bc_API/8 |
17.10.2024 13:00-14:40 (štvrtok) |
DE150 |
16.10.2024 13:00-14:40 (streda) |
DE150 |
1bc_API/11 |
17.10.2024 15:00-16:40 (štvrtok) |
DE150 |
16.10.2024 15:00-16:40 (streda) |
DE150 |
2bc_API/#1 |
17.10.2024 17:00-18:40 (štvrtok) |
DE150 |
16.10.2024 17:00-18:40 (streda) |
DE150 |
2bc_API/#2 |
22.10.2024 17:00-18:40 (utorok) |
DE150 |
24.10.2024 13:00-18:40 (štvrtok) |
DE150 |
1bc_API/4 |
01.11.2024 8:00-9:40 (piatok) |
B704 |
30.10.2024 8:00-9:40 (streda) |
BC150 |
1bc_API/1 |
01.11.2024 9:00-10:40 (piatok) |
B701 |
30.10.2024 10:00-11:40 (streda) |
AB300 |
1bc_API/6 |
01.11.2024 10:00-11:40 (piatok) |
B704 |
30.10.2024 11:00-12:40 (streda) |
BC300 |
1bc_API/2 |
01.11.2024 11:00-12:40 (piatok) |
B701 |
30.10.2024 13:00-14:40 (streda) |
B701 |
1bc_API/8 |
07.11.2024 13:00-14:40 (štvrtok) |
DE150 |
06.11.2024 17:00-18:40 (streda) |
DE150 |
1bc_API/11 |
07.11.2024 15:00-16:40 (štvrtok) |
DE150 |
06.11.2024 17:00-18:40 (streda) |
DE150 |
2bc_API/#1 |
07.11.2024 17:00-18:40 (štvrtok) |
DE150 |
05.11.2024 17:00-18:40 (utorok) |
DE150 |
Hodnotenie
Časti hodnotenia:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1
- Písomka 2
- Skúška:
- Test
- Príklady
Obsah:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1:
- 2 príklady z okruhov 1 - 4
- 1 bonusová úloha
- Písomka 2:
- 2 príklady z okruhov 5 - 12
- 1 bonusová úloha
- Písomka 1:
- Skúška:
- Test:
- 2 "single choice" otázky s výberom z a) - d) z okruhov 1 - 4
- 4 "single choice" otázky s výberom z a) - d) z okruhov 5 - 12
- 2 otvorené otázky z okruhov 1 - 4
- 4 otvorené otázky z okruhov 5 - 12
- 2 bonusove otvorené otázky na Riadom termine
- Príklady:
- 2 príklady z okruhov 1 - 4
- 4 príklady z okruhov 5 - 12
- 1 bonusový príklad na Riadom termine
- Test:
Bodovanie:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1 - 2:
- Priklady: za každý príklad sa dá získať 8 bodíkov
- Bonusová úloha: za bonusovú úlohu sa dajú získať 2 bodíky
- Písomka 1 - 2:
- Skúška:
- Test:
- "Single choice" otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Otvorené otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Bonusove otvorené otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Príklady:
- Príklady: za každý príklad sa dá získať 16 bodíkov
- Bonusový príklad: za bonusový príklad sa dá získať 16 bodíkov
- Test:
Pravidlá bodovania:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1 - 2:
Príklady: súčasťou správneho riešenia je správny postup, ak sú v riešení chyby, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú chybami ovplyvnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
- Písomka 1 - 2:
- Skúška:
- Test:
"Single choice" otázky: stačí vybrať správnu odpoveď z a) - d), odpoveď netreba zdôvodňovať
Otvorené otázky: stačí uviesť správnu odpoveď, odpoveď netreba zdôvodňovať
Bonusove otvorené otázky: súčasťou správnej odpovede je správne zdôvodnenie
- Príklady:
Príklady: súčasťou správneho riešenia je správny postup, ak sú v riešení chyby, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú chybami ovplyvnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
Bonusový príklad: súčasťou správneho riešenia je správny postup a správne zdôvodnenie, ak sú v riešení chyby alebo nie je správne zdôvodnené, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú ovplyvnené chybami a sú správne zdôvodnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
- Test:
Úspešnosť požadovaná na absolvovanie predmetu:
- Priebežné hodnotenie:
Písomka 1: aspoň 25 %, teda aspoň 4 bodíky
Písomka 2: aspoň 25 %, teda aspoň 4 bodíky
- Skúška:
Test: aspoň 50 %, bonusové otázky sa nepočítajú do úpešnosti Testu
Príklady: aspoň 50 %, bonusový príklad sa nepočíta do úpešnosti Príkladov
Váha pri výpočte známky:
- Priebežné hodnotenie: 0 %
- Skúška: 100 %, z toho
- Test: 20 %
- Príklady: 80 %
Známka - bodíky z intervalu [0;120+bonus] sa prepočítajú na body z intervalu [0;100+bonus]:
- Fx: body v intervale [ 0;56)
- E : body v intervale [56;65)
- D : body v intervale [65;74)
- C : body v intervale [74;83)
- B : body v intervale [83;92)
- A : body v intervale [92;inf)
Neúčasť/neúspešosť na priebežnom honotení:
Pri priebežnom hodnotení nie je nárokovateľný opravný termín
1 z Písomiek 1 - 2 je možné si nahradiť na Náhradnej písomke
- Ospravedlnenú neúčasť na 2 alebo viacerych písomkách z Písomiek 1 - 2 a Náhradnej písomky je potrebné riešiť na Pedagogickom oddelení oficiálnou žiadosťou o Individuálny štúdijný plán alebo o Prerušenie štúdia, pretože ide o dlhodobú neúčasť na vyučovaní
Neúčasť/neúspešosť na skúške:
Pri skúške je nárokovateľný opravný termín, teda na absolvovanie skúšky sú k dispozícii 2 termíny, spravidla, ale nie nutne, sú to Riadny termín a Opravný termín
- Pri neúčasti na Riadnom termíne alebo Opravnom termíne je možné si tento termín nahradiť na Náhradnom termíne
- Ospravedlnenú neúčasť na 2 alebo viacerých termínoch z Riadneho termínu, Opravného termínu a Náhradného termínu je potrebné riešiť na Pedagogickom oddelení oficiálnou žiadosťou o Individuálny štúdijný plán alebo o Prerušenie štúdia, pretože ide o dlhodobú neúčasť na vyučovaní
Priebeh priebežného hodnotenia a skúšky
Ak niekto potrebuje pri Priebežnom hodnotení a Skúške špeciálne podmienky, napríklad zo zdravotných dôvodov, prosím, napíšte na ... .
Na stole na viditeľnom mieste treba mať:
- študentský preukaz
Okrem toho môže byť na stole iba (nedodržanie má za následok hodnotenie Fx bez možnosti opravy v tomto akademickom roku):
- perá
- nápoje
- zo zdravotných dôvodov aj potraviny, lieky...
zošité oficiálne, nie vlastné papiere k písomke/skúške
Smie sa používať:
- perá, také množstvo, aby sa nevypísali
zošité oficiálne, nie vlastné papiere k písomke/skúške
Nesmie používať a nesmie byť v dosahu (nedodržanie má za následok hodnotenie Fx bez možnosti opravy v tomto akademickom roku):
- všetko ostatné
Ďalšie pokyny:
- treba písať v pridelenej miestnosti na pridelenom mieste podľa rozpisu
riešenie príkladu/otázky X treba vypracovať na oficiálny papier so zadaním príkladu/otázky X (časti riešenie príkladu/otázky X nenachádzajúce sa na na oficiálnom papieri so zadaním príkladu/otázky X sa neberú do úvahy pri bodovaní riešenia/odpovede príkladu/na otázku X)
- počas skúšky nie je možné odísť z miestnosti, teda pred odchodom treba odovzdať finálnu verziu riešení
Termíny
Priebežné hodnotenie:
Písomka 1: ..., čistý čas 40 minút
Písomka 2: ..., čistý čas 40 minút
Náhradná písomka: ..., čistý čas 40 minút, je možné si nahradiť 1 z Písomiek 1 - 2
Skúška: