Lineárna algebra 2
pre študijný program Aplikovaná informatika
2024/2025 letný semester
Informačný list
Pozor
Základným zdrojom pre Lineárnu algebru 2 sú prednášky a cvičenia. Videá a texty sú iba doplnkový zdroj, nie je garantované, že obsahujú všetko a vo vhodnej forme, čo bude požadované pri priebežnom hodnotení a na skúške.
Obsah
Pole
prednáška text: prednaska1.pdf, strany 1, 5 - 7, 13
prednáška video: https://youtu.be/RYShvddtXx0 a https://youtu.be/UuxRy0ySiI8
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 2, príklady 1 - 5, 7 - 8, týždeň 3, príklad 6, časti b - d, týždeň 4, príklady 1 - 2, 5
cvičenie video: https://youtu.be/WTn10sOhL88 a https://youtu.be/E1u89_4PAz4
rozdiely: tabuľka pre rozšírený Euklidov algoritmus má 4 stĺpce, pri riadkovo ekvivalentných úpravách sa nemôže vynechávať ani nulový riadok, pri riešení sústavy lineárnych rovníc sa matica upravuje do redukovaného stupňovitého tvaru, riešenie sústavy lineárnych rovníc sa zapisuje do stĺpca
Pole
prednáška text: prednaska1.pdf, strany 8 - 10
prednáška video: https://youtu.be/z94noc6YFAk a https://youtu.be/Hz4GsqVIaao a https://youtu.be/UuxRy0ySiI8
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 2, príklady 6, časť b, 9 - 10, týždeň 3, príklady 1 - 5
cvičenie video: https://youtu.be/bwksRJg8mCc a https://youtu.be/RGep5pY-72M a https://youtu.be/E1u89_4PAz4
rozdiely: množina všetkých polynómov nad v neurčitej je označená , tabuľka pre rozšírený Euklidov algoritmus má 4 stĺpce
Pole
prednáška text: prednaska1.pdf, strany 1 - 5
prednáška video: https://youtu.be/Ja7oYlKlIwU a https://youtu.be/8kZk1FA82gE a https://youtu.be/saXHS6yLwms
cvicenie text: priklady1.pdf, kapitola 5
cvicenie video: N/A
rozdiely:
Sústava lineárnych rovníc nad okruhom
prednáška text: prednaska1a.pdf
prednáška video: https://youtu.be/UuxRy0ySiI8 a https://youtu.be/zlVjszq8HRA
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 4, príklad 3
cvičenie video: https://youtu.be/tIivbL7qnJk
rozdiely: pri riadkovo ekvivalentných úpravách sa nemôže vynechávať ani nulový riadok, riešenie sústavy lineárnych rovníc sa zapisuje do stĺpca, Hermitov tvar matice nemusí spĺňať hodnosť matice = počet riadkov < počet stĺpcov, pred-Smithov tvar matice, Smithov kanonický tvar matice
Lineárne zobrazenie
prednáška text: prednaska1.pdf, strany 21 - 24
prednáška video: https://youtu.be/GQ3zfpvBz0Q
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 6, príklady 1, 3, týždeň 7, príklady 1 - 2
cvičenie video: https://youtu.be/KcCSe5xBCrg
rozdiely: lineárne zobrazenie sa nazýva lineárne zobrazenie, obraz v lineárnom zobrazení sa označuje , vektor sa zapisuje do stĺpca, matica lineárneho zobrazenia s bázou vo a bázou vo sa označuje
Podobnosť matíc, vlastné číslo matice, vlastný vektor matice, charakteristický polynóm matice
prednáška text: predn2.pdf, strany 4, 6 - 7
prednáška video: https://youtu.be/UvOFYLZBv0k a https://youtu.be/VPr_b_6Ijzc
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 7, príklady 1, 3, týždeň 8, príklady 1 - 2
cvičenie video: https://youtu.be/upuCd9MzF48 a https://youtu.be/aHUYI63EmKw
rozdiely: vektor sa zapisuje do stĺpca, charakteristický polynóm matice môže byť aj , pri riadkovo ekvivalentných úpravách sa nemôže vynechávať ani nulový riadok
Jordanov kanonický tvar matice
prednáška text: predn2.pdf, strany 7 - 10
prednáška video: https://youtu.be/VPr_b_6Ijzc a https://youtu.be/Y0iPM9DxAGI
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 8, príklad 4, týždeň 9, príklad 1
cvičenie video: https://youtu.be/aHUYI63EmKw a https://youtu.be/HjO8QYFyDcM
rozdiely: Jordanov blok má nad diagonálou, do matice prechodu od novej bázy zo zovšeobecnených vlastných vektorov k starej báze sa reťazec zovšeobecnených vlastných vektorov zapisuje zľava od vlasného vektoru aka -zovšeobecneného vlastného vektoru doprava po -zovšeobecnený vlasný vektor
Minimálny polynóm matice, minimálny polynóm vektoru vzhľadom na maticu, matica pridružená k polynómu
prednáška text: predn2.pdf, strany 1 - 3
prednáška video: https://youtu.be/UvOFYLZBv0k a https://youtu.be/Y0iPM9DxAGI a https://youtu.be/VPr_b_6Ijzc
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 7, príklady 5 - 8, týždeň 8, príklad 3
cvičenie video: https://youtu.be/upuCd9MzF48 a https://youtu.be/aHUYI63EmKw
rozdiely: matica pridružená k polynómu stupňa má nad diagonálou a koeficienty normovaného polynómu asociovaného s okrem vedúceho v stĺpci pričom v riadku je koeficient pri a v riadku je koeficient pri
Metóda najmenších štvorcov, ortonormálna matica, ortonormálna podobnosť matíc
prednáška text: predn3.pdf, strany 1 - 5
prednáška video: https://youtu.be/mrI6qAWy0iI
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 10, príklady 1 - 4, týždeň 11 - 12, príklad 1
cvičenie video: https://youtu.be/yN9iUoRFIeM
rozdiely: vektor sa zapisuje do stĺpca, neznáme koeficienty aproximačného polynómu zodpovedajú stĺpcom matice príslušnej sútavy lineárncyh rovníc v poradí zľava doprava , , , ...,
Zhodné zobrazenie v , zhodné zobrazenie v
prednáška text:
prednáška video: https://youtu.be/rfHMNLuqudM
cvičenie text: prikladyLA2.pdf, týždeň 11 - 12, príklady 2 - 4
cvičenie video: https://youtu.be/gzbHSHVUU-E
rozdiely: vektor sa zapisuje do stĺpca
Bilineárna forma, kvadratická forma, kongruentnosť matíc
prednáška text:
prednáška video:
cvičenie text:
cvičenie video:
rozdiely:
Príprava na skúšku
skúšky z rokov 2023 a 2024 a Literatúra\M. Zajac: Príklady Lineárna algebra 2\zbierkauloh.pdf
Chyby
Objavené chyby:
- vo video prednáškach: ...
- vo video cvičeniach: ...
Literatúra
- P. Zlatoš: Lineárna algebra a geometria, Albert Marenčin PT, Bratislava, 2011.
http://thales.doa.fmph.uniba.sk/zlatos/la/zlatos_LAG.pdf (kniha)
http://thales.doa.fmph.uniba.sk/zlatos/la/LAG_A4.pdf (A4)
T. Katriňák, M. Gavalec, E. Gedeonová, J. Smítal: Algebra a teoretická aritmetika 1, Alfa, Bratislava, 1985 & Univerzita Komenského, Bratislava, 1995 & Univerzita Komenského, Bratislava, 1999.
- J. Guričan: Vybrané kapitoly z algebry.
http://thales.doa.fmph.uniba.sk/gurican/vka/vka2014_09_24.pdf
- M. Hejný, V. Zaťko, P. Kršňák: Geometria 1, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1985.
- M. Zajac: Príklady Lineárna algebra 2.
prikladyLA2.ps, prikladyLA2.pdf (7.4.2021)
- M. Zajac: Zbierka úloh Lineárna algebra 2.
zbierkauloh.ps, zbierkauloh.pdf
jordanovtvar.ps, jordanovtvar.pdf
- M. Zajac: Prednášky Lineárna algebra 2.
prednaska1.ps, prednaska1.pdf (27.4.2020)
prednaska1a.ps, prednaska1a.pdf (13.3.2020)
https://xpopikt-didactic-application.herokuapp.com/
predn2.ps, predn2.pdf (27.4.2020)
predn3.ps, predn3.pdf (5.6.2020)
- V. Havel, J. Holenda: Lineární algebra. ALFA, Bratislava, 1984.
- Š. Schwarz: Základy náuky o riešení rovníc, SAV, Bratislava, 1968.
- J. Galanová, J. Gatial, P., Kaprálik: Lineárna algebra, STU, Bratislava, 2002.
- J. Glyn: Advanced Modern Engineering Mathematics, Addison-Wesey, 1992.
- C. D. Meyer: Matrix Analysis and Applied Linear Algebra, SIAM, Philadelphia, 2000.
Rozvrh
|
Deň |
Od |
Do |
Miestnosť |
Krúžok |
Vyučujúci |
Kontakt |
Konzultácie k prednáškam: podľa individuálnej dohody s prednášajúcim
Konzultácie k cvičeniam: podľa individuálnej dohody s konkrétnym cvičiacim
Hodnotenie
Časti hodnotenia:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1
- Písomka 2
- Písomka 3
- Skúška:
- Test
- Príklady
Obsah:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1:
- 2 príklady z okruhov 1 - 4
- Písomka 2:
- 2 príklady z okruhov 5 - 8
- Písomka 3:
- 2 príklady z okruhov 9 - 12
- Písomka 1:
- Skúška:
- Test:
- 2 "single choice" otázky s výberom z a) - d) z okruhov 1 - 4
- 2 "single choice" otázky s výberom z a) - d) z okruhov 5 - 8
- 2 "single choice" otázky s výberom z a) - d) z okruhov 9 - 12
- 2 otvorené otázky z okruhov 1 - 4
- 2 otvorené otázky z okruhov 5 - 8
- 2 otvorené otázky z okruhov 9 - 12
- 2 bonusove otvorené otázky na Riadom termine
- Príklady:
- 2 príklady z okruhov 1 - 4
- 2 príklady z okruhov 5 - 8
- 2 príklady z okruhov 9 - 12
- 1 bonusový príklad na Riadom termine
- Test:
Bodovanie:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1 - 3:
- Priklady: za každý príklad sa dá získať 8 bodíkov
- Písomka 1 - 3:
- Skúška:
- Test:
- "Single choice" otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Otvorené otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Bonusove otvorené otázky: za každú otázku sa dajú získať 2 bodíky
- Príklady:
- Príklady: za každý príklad sa dá získať 16 bodíkov
- Bonusový príklad: za bonusový príklad sa dá získať 16 bodíkov
- Test:
Pravidlá bodovania:
- Priebežné hodnotenie:
- Písomka 1 - 3:
Príklady: súčasťou správneho riešenia je správny postup, ak sú v riešení chyby, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú chybami ovplyvnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
- Písomka 1 - 3:
- Skúška:
- Test:
"Single choice" otázky: stačí vybrať správnu odpoveď z a) - d), odpoveď netreba zdôvodňovať
Otvorené otázky: stačí uviesť správnu odpoveď, odpoveď netreba zdôvodňovať
Bonusove otvorené otázky: súčasťou správnej odpovede je správne zdôvodnenie
- Príklady:
Príklady: súčasťou správneho riešenia je správny postup, ak sú v riešení chyby, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú chybami ovplyvnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
Bonusový príklad: súčasťou správneho riešenia je správny postup a správne zdôvodnenie, ak sú v riešení chyby alebo nie je správne zdôvodnené, bodíky sa udeľujú iba za časti, ktoré nie sú ovplyvnené chybami a sú správne zdôvodnené, pri použití postupu, ktorý sa nepreberá v rámci predmetu, si ho treba buď dopredu nechať schváliť alebo v riešení exaktne zdôvodniť, inak sa za takýto postup neudeľujú bodíky
- Test:
Úspešnosť požadovaná na absolvovanie predmetu:
- Priebežné hodnotenie:
Písomka 1: aspoň 25 %
Písomka 2: aspoň 25 %
Písomka 3: aspoň 25 %
- Skúška:
Test: aspoň 50 %, bonusové otázky sa nepočítajú do úpešnosti Testu
Príklady: aspoň 50 %, bonusový príklad sa nepočíta do úpešnosti Príkladov
Váha pri výpočte známky:
- Priebežné hodnotenie: 0 %
- Skúška: 100 %, z toho
- Test: 20 %
- Príklady: 80 %
Známka - bodíky z intervalu [0;120+bonus] sa prepočítajú na body z intervalu [0;100+bonus]:
- Fx: body v intervale [ 0;56)
- E : body v intervale [56;65)
- D : body v intervale [65;74)
- C : body v intervale [74;83)
- B : body v intervale [83;92)
- A : body v intervale [92;inf)
Neúčasť/neúspešosť na priebežnom honotení:
Pri priebežnom hodnotení nie je nárokovateľný opravný termín
1 z Písomiek 1 - 3 je možné si nahradiť na Náhradnej písomke
- Ospravedlnenú neúčasť na 2 alebo viacerych písomkách z Písomiek 1 - 3 a Náhradnej písomky je potrebné riešiť na Pedagogickom oddelení oficiálnou žiadosťou o Individuálny štúdijný plán alebo o Prerušenie štúdia, pretože ide o dlhodobú neúčasť na vyučovaní
Neúčasť/neúspešosť na skúške:
Pri skúške je nárokovateľný opravný termín, teda na absolvovanie skúšky sú k dispozícii 2 termíny, spravidla, ale nie nutne, sú to Riadny termín a Opravný termín
- Pri neúčasti na Riadnom termíne alebo Opravnom termíne je možné si tento termín nahradiť na Náhradnom termíne
- Ospravedlnenú neúčasť na 2 alebo viacerých termínoch z Riadneho termínu, Opravného termínu a Náhradného termínu je potrebné riešiť na Pedagogickom oddelení oficiálnou žiadosťou o Individuálny štúdijný plán alebo o Prerušenie štúdia, pretože ide o dlhodobú neúčasť na vyučovaní
Priebeh priebežného hodnotenia a skúšky
Ak niekto potrebuje pri Priebežnom hodnotení a Skúške špeciálne podmienky, napríklad zo zdravotných dôvodov, prosím, napíšte mi e-mail na karina.chuda@stuba.sk .
Na stole na viditeľnom mieste treba mať:
- študentský preukaz
Okrem toho môže byť na stole iba (nedodržanie má za následok hodnotenie Fx bez možnosti opravy v tomto akademickom roku):
- perá
- nápoje
- zo zdravotných dôvodov aj potraviny, lieky...
zošité oficiálne, nie vlastné papiere k písomke/skúške
Smie sa používať:
- perá, také množstvo, aby sa nevypísali
zošité oficiálne, nie vlastné papiere k písomke/skúške
Nesmie používať a nesmie byť v dosahu (nedodržanie má za následok hodnotenie Fx bez možnosti opravy v tomto akademickom roku):
- všetko ostatné
Ďalšie pokyny:
- treba písať v pridelenej miestnosti na pridelenom mieste podľa rozpisu
riešenie príkladu/otázky X treba vypracovať na oficiálny papier so zadaním príkladu/otázky X (časti riešenie príkladu/otázky X nenachádzajúce sa na na oficiálnom papieri so zadaním príkladu/otázky X sa neberú do úvahy pri bodovaní riešenia/odpovede príkladu/na otázku X)
- počas skúšky nie je možné odísť z miestnosti, teda pred odchodom treba odovzdať finálnu verziu riešení
Termíny
Priebežné hodnotenie:
Písomka 1: ..., čistý čas 40 minút
Písomka 2: ..., čistý čas 40 minút
Písomka 3: ..., čistý čas 40 minút
Náhradná písomka: ..., čistý čas 40 minút, je možné si nahradiť jednu z Písomiek 1 - 3
Skúška:
Skorý termín: ..., čistý čas 3 hodiny, je považovaný za Riadny termín
- Riadny termín: ..., čistý čas 3 hodiny
Opravný termín: ..., čistý čas 3 hodiny, termín nie je vhodný pre študentov prihlásených na Bc. štátne skúšky, z termínu budú odhlásení
Náhradný termín: ..., čistý čas 3 hodiny, termín nie je vhodný pre študentov prihlásených na Bc. štátne skúšky, z termínu budú odhlásení