Matematika 1 / Aplikovaná Informatika
2018/2019-- Zimný semester
Prednášajúci
doc. RNDr. Boris Rudolf, CSc., boris.rudolf[at]stuba.sk, miestnosť A - 403
Prednášky |
|||||
Deň |
Miestnosť |
Od |
Do |
Krúžky |
Učiteľ |
utorok |
AB-300 |
8:00 |
9:40 |
všetky |
B.Rudolf |
štvrtok |
AB-300 |
10:00 |
11:40 |
všetky |
B.Rudolf |
Cvičiaci
- RNDr. Elena Pastuchová, PhD., elena.pastuchova[at]stuba.sk, miestnosť A - 424
RNDr. Karla Čipková, PhD., karla.cipkova[at]stuba.sk, miestnosť A - 414
CVIČENIA |
|||||
Deň |
Miestnosť |
Od |
Do |
Krúžok |
Učiteľ |
piatok |
B-701 |
10:00 |
11:40 |
API/1.kr. |
E.Pastuchová |
piatok |
B-701 |
10:00 |
11:40 |
API/2.kr. |
E.Pastuchová |
piatok |
B-701 |
13:00 |
14:40 |
API/3.kr. |
E.Pastuchová |
piatok |
B-701 |
13:00 |
14:40 |
API/4.kr. |
E.Pastuchová |
utorok |
C-101 |
13:00 |
14:40 |
API/5.kr. |
E.Pastuchová |
utorok |
C-101 |
13:00 |
14:40 |
API/6.kr. |
E.Pastuchová |
streda |
B-701 |
14:00 |
15:40 |
API/7.kr. |
E.Pastuchová |
streda |
B-701 |
14:00 |
15:40 |
API/8.kr. |
E.Pastuchová |
utorok |
C-101 |
15:00 |
16:40 |
API/9.kr. |
E.Pastuchová |
utorok |
C-101 |
15:00 |
16:40 |
API/10.kr. |
E.Pastuchová |
piatok |
B-704 |
10:00 |
11:40 |
API/11.kr. |
K.Čipková |
piatok |
B-704 |
10:00 |
11:40 |
API/12.kr. |
K.Čipková |
piatok |
B-704 |
13:00 |
14:40 |
API/13.kr. |
K.Čipková |
piatok |
B-704 |
13:00 |
14:40 |
API/14.kr. |
K.Čipková |
streda |
B-701 |
16:00 |
17:40 |
API/15.kr. |
E.Pastuchová |
streda |
B-701 |
16:00 |
17:40 |
API/16.kr. |
E.Pastuchová |
piatok |
B-704 |
8:00 |
9:40 |
API/17.kr. |
K.Čipková |
piatok |
B-704 |
8:00 |
9:40 |
API/18.kr. |
K.Čipková |
Oznamy
29.1.2019
Výsledky opravného termínu skúšky sú vložené do AIS. Nahliadnutie do opravených skúškových písomiek bude možné dňa 31.1.2019 o 13.15 hod v miestnosti AB-150.
9.1.2019
Výsledky riadneho termínu skúšky sú vložené do AIS. Nahliadnutie do opravených skúškových písomiek bude možné dňa 10.1.2019 o 10.30 hod v miestnosti AB-150 alebo 11.1.2019 o 12.00 hod v miestnosti BC-300.
20.12.2018
Pre záujemcov ponúkam konzultáciu pred skúškou vo štvrtok 3.1.2019 od 10.00 v miestnosti AB-150. Budem odpovedať na Vaše otázky a riešiť Vami predložené príklady.
10.12.2018
Náhradná zápočtová písomka pre riadne ospravedlnených študentov bude vo štvrtok 13.12 o 12.00,
Obsah bude rovnaký ako na riadnej písomke. Prosím študentov, ktorí chcú písať náhradnú písomku, aby sa na ňu prihlásili u prednášajúceho, osobne po prednáške alebo e-mailom.
Výsledky z opravnej písomky sú zapísané do AIS. Bodový priemer je 12.5 bodu. Priemerné zlepšenie bolo o 5,6 bodu. Zápočet získalo 207 študentov.
20.11.2018
Opravná zápočtová písomka bude 6.12.2018 o 12.00 vo viacerých miestnostiach. Študenti, ktorí zatiaľ nezískali 15 a viac bodov, sú prihlásení automaticky. Študenti, ktorí získali 15 a viac bodov, ale chcú si výsledok opraviť, sa prihlasujú na opravnú písomku u prednášajúceho. V prípade účasti na opravnej písomke, sa pôvodný výsledok ruší a do AIS sa zapíše nový výsledok.
19.11.2018
Výsledky z priebežnej písomky sú zapísané do AIS. Bodový priemer je 15.05 bodu.
16.11.2018
Riešenia včerajšej písomky sú zverejnené na stránke nižšie v časti priebežné písomky.
5.11.2018
Abecedné rozdelenie študentov do miestností a na časy od 11.00 a od 12.00 je zverejnené nižšie v časti Priebežné písomky.
27.9.2018
Zápočtová písomka bude vo štvrtok 15.11.2018
24.9.2018
Piatkové cvičenia pre krúžky API 1, 2, 3, 4 sú preložené z miestnosti AB-35 do miestnosti B-701 od druhého týždňa do konca semestra.
Cvičenia z miestnosti B-704 sú preložené do miestnosti CD-150 od druhého týždňa až do odvolania.
13.9.2018
Výsledky vstupného testu sú vložené do AIS.
Priemerný bodový výsledok paralelky API je 5.80 bodu.
Svoj osobný výsledok aj priemerný nájdete v Akademickom informačnom systéme (AIS),v predmete Matematika 1 v položke UvodDoStudia.
Stručná osnova predmetu (Harmonogram prednášok)
- Pojem funkcie reálnej premennej. Definičný obor a obor hodnôt. Vlastnosti funkcie: parita, ohraničenosť, maximum, minimum, supremum, infimum. Bijektívna funkcia, inverzná funkcia.
- Elementárne reálne funkcie, mocninová, exponenciálna, logaritmická, Trigonometrické a cyklometrické funkcie.
- Limita a spojitosť funkcie. Konečné limity. Nevlastná limita. Limita v nevlastnom bode. Jednostranné limity.
- Spojitosť. Vlastnosti spojitých funkcií na uzavretom intervale.
- Pojem derivácie. Výpočet derivácie funkcie reálnej premennej. Geometrický význam derivácie, rovnica dotyčnice, prvý diferenciál.
- Monotónnosť a lokálne extrémy. Vlastnosti diferencovateľnej funkcie na uzavretom intervale.
- Derivácie vyšších rádov. Konvexnosť a konkávnosť. Extrémy a 2.derivácia. L‘Hospitalovo pravidlo.
- Postupnosť ako funkcia na množine prirodzených čísel. Limita postupnosti. Vlastnosti. Postupnosť definovaná rekurentne.
- Nekonečné rady. Pojem konvergencie. Geometrický rad. Kritériá konvergencie radov s nezápornými členmi.
- Neurčitý integrál, definícia, elementárne integrály, metóda per partes a substitúcia.
- Integrovanie racionálnych funkcii, rozklad na elementárne zlomky.
- Určitý integrál (Riemannov), vzťah medzi integrálom a primitívnou funkciou, metódy integrovania, aplikácie určitého integrálu.
Literatúra
- SATKO, L.; ŠULKA, R. Matematická analýza 1. Bratislava: SVŠT v Bratislave, 1988. 217 s.
- ŠULKA, R.; MORAVSKÝ, L.; SATKO, L. Matematická analýza 1. Bratislava: Alfa, 1986. 389 s.
- Glyn, J.: Modern engineering mathematics, Addison Wesley, 2008
- Sabolová, M.; Satko, L.: Matematická Analýza I, Edičné stredisko STU, 2007 (Elektronický text dostupný na tejto strane).
- Kačníková, T.; Sladká, S.: Matematická analýza 1 (Zbierka príkladov), skriptá EF STU, Bratislava 1994
- Eliaš, J.; Horváth, J.; Kajan, J.: Zbierka úloh z vyššej matematiky, 2.diel; Alfa Bratislava 1966
Podmienky účasti na skúške z M1
* Cvičenie je povinné, ospravedlnenie zo závažných dôvodov je možné dopredu, alebo najneskôr do piatich dní. Treba ho doložiť patričným dokladom.
* Celkový počet bodov na skúške z M1 je 100. Počas semestra sa píše 1 písomka, na ktorej môže študent získať 30 bodov, na skúške 70 bodov.
* Na skúške sa môže zúčastniť študent, ktorý nemá neospravedlnenú neúčasť na cvičeniach a počas semestra získal aspoň 15 bodov.
* Neúčasť na písomke je možná iba zo závažných dôvodov, posúdenie ktorých je v kompetencii cvičiaceho. Neúčasť je potrebné ospravedlniť na PGO najneskôr do piatich dní a doložiť patričným dokladom. Cvičiaci posúdi či študent môže absolvovať náhradný test.
* Skúška je písomná. Pozostáva z teoretických otázok a príkladov.
* Neúčasť na skúške je potrebné ospravedlniť na PGO najneskôr do piatich dní a doložiť patričným dokladom. Pokiaľ sa študent neospravedlní do daného termínu, nemá nárok na náhradný termín.
* Na písomkách a na skúške sa nepoužívajú kalkulačky.
* Podvádzanie pri skúške má za následok hodnotenie nevyhovel.
Priebežné písomky
Počas semestra sa bude písať 1 písomka.
Písomka bude v 8. týždni semestra. Zápočtová písomka bude vo štvrtok 15.11.2018
Výsledok písomky bude možné opraviť na opravnej písomke. Táto bude v 11.- 12. týždni semestra.
Presný termín a obsah písomiek bude oznámený dopredu na tomto mieste a na prednáške.
Zápočtová písomka bude vo štvrtok 15.11.2018 o 11.00 a o 12.00. |
Opravná zápočtová písomka bude vo štvrtok 6.12.2018 o 12.00 v miestnostiach AB -300, BC-300 a CD-300 . |
Bude trvať približne 50 minút a bude zostavená zo 4 príkladov.
Možné typy príkladov sú nasledujúce:
- Definičný obor, obor hodnôt a inverzná funkcia.
- Výpočet limity funkcie.
- Spojitosť funkcie.
- Rovnica dotyčnice a prvý diferenciál.
- Intervaly monotónnosti.
- Konvexnosť, konkávnosť a inflexné body.
- Výpočet limity funkcie pomocou L'Hospitalovho pravidla.
- Asymptoty v nekonečne.
Na písomke nebudú teoretické otázky.
Náhradná zápočtová písomka pre riadne ospravedlnených študentov bude vo štvrtok 13.12 o 12.00,
Obsah bude rovnaký ako na riadnej písomke. Prosím študentov, ktorí chcú písať náhradnú písomku, aby sa na ňu prihlásili u prednášajúceho, osobne po prednáške alebo e-mailom.
Cvičenia
Príklady na 1. týždeň: Priklady1.pdf
Príklady na 2. týždeň: Priklady2.pdf
Príklady na 3. týždeň: Priklady3.pdf
Príklady na 4. týždeň: Priklady4.pdf
Príklady na 5. týždeň: Priklady5.pdf
Príklady na 6. týždeň: Priklady6.pdf
Príklady na 7. týždeň: Priklady7.pdf
Príklady na 8. týždeň: Priklady8.pdf
Príklady na 9. týždeň: Priklady9.pdf
Príklady na 10. týždeň: Priklady10.pdf
Príklady na 11. týždeň: Priklady11.pdf
Príklady na 12. týždeň: Priklady12.pdf
Skúste výpočty a prípadne kreslenie grafov použitím https://www.wolframalpha.com/examples/Math.html
Tabuľku hodnôt goniometrických funkcií a niektoré goniometrické identity nájdete tu:
Prednášky
Tu je elektronická verzia literatúry č. 4:
Skúšky
Skúška je písomná.
Pozostáva z teoretickej časti, ktorá bude ohodnotená 20 bodmi a piatich príkladov ohodnotených spolu 50 bodmi.
Čas na vypracovanie teoretickej časti je 30 minút.
Čas na riešenie príkladov je 90 minút.
Na skúške budú 2 príklady z diferenciálneho počtu,
1 príklad z nekonečných radov,
2 príklady z integrálneho počtu.
Na skúške sa nepoužívajú žiadne pomôcky okrem vzorcov z goniometrických funkcií.
Riadny termín skúšky je v piatok 4.1.2019 o 14.00 v miestnostiach AB-300, BC-300, CD-300 a DE-300 |
Na skúškovej písomke sa zúčastnite podľa nasledujúceho rozpisu: RozpisNaSkusku.pdf
Ponúkam konzultáciu pred skúškou 3.1.2019 o 10.00 v miestnosti AB - 150. Riešim len Vami predložené problémy.
Nahliadnutie do opravených skúškových písomiek bude možné dňa 10.1.2019 o 10.30 hod v miestnosti AB-150 alebo 11.1.2019 o 12.00 hod v miestnosti BC-300.
Výsledky skúšky sú nasledujúce:
Opravný termín skúšky je v pondelok 28.1.2018 o 14.00 v miestnostiach AB-300 a BC-300 |
Študenti, ktorí neuspeli na riadnom termíne sú na opravný termín prihlásení automaticky.
Študenti, ktorí nie sú spokojní so svojim výsledkom a chcú si opraviť známku získanú na riadnom termíne, sa môžu prihlásiť na opravný termín skúšky u prednášajúceho emailom alebo osobne. V prípade neúspešnej opravy im zostáva v platnosti známka z riadneho termínu.
Na opravnej skúške sa zúčastnite podľa rozpisu, ktorý bude zverejnený tu: RozpisNaOpravnuSkusku.pdf
- == Výsledky semestra a študentská anketa ==
Ďakujem všetkým študentom, ktorí sa zapojili do študentskej ankety a napísali svoju mienku o predmete M1. Pozitívne ohlasy nás všetkých troch, prednášajúceho aj cvičiace potešili, nad Vašimi námetmi na zlepšenie budeme rozmýšľať. Nižšie pripájam zoznam poskytnutých námetov.
Vaše priemerné hodnotenie učiteľov bolo 1,20 s drobnými odchýlkami pre prednášajúceho aj pre cvičiace.
- Vzdy sa snazim najst nieco pozitivne aj negativne na vsetkom lebo nic nie je iba biele alebo iba cierne ale tu mi v tomto momente nenapada nic negativne. Mohli by byt dlhsie. Neviem či sa dá niečo zlepšiť. Menej teórie a viac praktických príkladov
možno pisanie trocha väčším pismom a pomalšie počitanie niektorých prikladov.. ale inak všetko v poriadku na veľmi dobrej urovni neviem o ničom Stačiť bude, nech sa nič nezhorší. K dvom prednáškam týždenne, by sa hodili dve cvičenia, aby sa stihlo všetko precvičiť, ideálne namiesto voliteľných predmetov ktoré v prvom semestri nemajú zmysel. Tomuto predmetu nemám čo vytknúť. Nepostrehol som nič na zlepšenie Niektoré príklady mi prišli dosť umelo vytvorené, ale na strednej sme také mali tiež, takže ma to neprekvapilo. Osobne by som nič nezlepsoval, možno viac cvičení a menej prednášok. Jedine čo mi napadá je možno prejsť trošku viac príkladov na cvičeniach. Podľa môjho názoru sme ich neprešli až toľko koľko by sme mohli ak by sme trošku zvýšili tempo, ale to je len taká maličkosť. Učiť ho čo najdlhšie, nech si aj budúce ročníky užijú taký super úvod do štúdia na VŠ. príklady za bonusové body. Nič. Všetko bolo v poriadku Nič by som nemenila. príklady na cvičeniach boli až príliš primitívne a potom bol problém s tými ťažšími, preopakovanie vzorcov/postupov Trošku dať študentom čas na prednáške na vstrebanie toho čo bolo vysvetlené Nieje čo. nič So všetkým som nadmieru spokojný. Som spokojný s výučbou predmetu, nič nie je.
Nie je čo zlepšovať Matematika 1 je super! Nemám čo napísať Mohli by sme mať viac cvičení. Mne to vyhovovalo tak, ako to bolo. - Trochu pomalšie tempo. Ako na prednáškach, tak aj na cvičeniach. pri vysvetľovaní na prednáške niečo ťažšie 2x zopakovať a trošku dlhšie nechať študentský mozog rozmýšľať nad postupom vysvetleného príkladu Predmet je super môže zostať všetko tak ako to je.
- Moja priprava. Tesim sa na opakovanie. Viac vysvetliť alebo prejsť derivácie zložených funkcií Tazsie priklady na jednotlive tyzdne by mali byt oznacene hviezdickami - nič Tento predmet je pre mňa najťažší zo všetkých preto nemôžem tento predmet označiť ako za môj obľubený. Nie je veľmi čo vytknúť Zaradiť zopár dôkazov aj do skúšky, resp. učiť sa rôzne formy dokazovania. Predmet je na vynikajúcej úrovni Nič
trošku neskoršie prednášky osobne asi neviem, ze co by som zlepsil. Vsetko bolo fajn. Ked je niekto pri tabuli a nevia co s tym nezshucat hned potom, ze ako je mozne, ze to nevie, ked sme to mali uz na prednaske. Je toho vela, a niektorim z nas to trva o moc dlhsie nez nieco pochopia ako ini. Nic - Prístup profesorky na cvičeniach. Osobne by som ocenil viac dôkazov, ale chápem, že to je asi mimo rozsah tohto predmetu. Nemam ziadne vyhrady. Možno nedávať bonusové body žiakovi čo ma viac ako 100% bodov, inač ma nič nenapadá. všetko je v poriadku Nevidím žiadne medzery v tomto predmete. Je nastavený skvele. Zbytočne vysoké nároky na študentov. Doslova je to vyhadzovací predmet. Vyučovanie Diskrétnej matematiky by plne postačovalo pre aplikáciu v informatike. nic Nenachádzam negative nemám pripomienky Možno len viditeľnosť napísaných príkladov alebo definícii na tabuli, pretože človek, ktorému sa ujde už len miesto v zadnej časti prednáškovej miestnosti nemá šancu rozoznať, čo je napísané na tabuli. Nemám čo vytknúť, jednoznačne 100% príprava či na prednášky alebo cvičenia z ich strany. je OK - Ja som z tých, ktorí by uvítali viac dôkazov a teórie, aj na skúškach. Nič ma nenapadá.
Umývadlo."Kto dal umývadlo do skrine?"< BR>-E. Pastúchová, 2018
Stránka predmetu by mohla mať prednášky a cvičenia 1 - 12 podobne ako to má predmet B-PROG1, aspoň stručne ale organizovane.< BR>< Písomky / skúšky by mohli byť naskenované do AISu a tak by si mohol študent pozrieť jeho písomku / skúšku online. Týka sa to však všetkých predmetov no obávam sa že by s tým bolo príliš veľa práce pre veľký počet študentov. Všetko bolo fajn Nič Niekedy bolo tempo výučby rýchle. nenasiel som negativa
Fórum (stránky doporučené študentmi)
Tu môžete nájsť niektoré typy príkladov s postupom riešenia:
http://www.studopory.vsb.cz/studijnimaterialy/Sbirka_uloh/video/obsah.html
V tomto semestri sú zaujímavé kapitoly 3, 4, 5, 6.